måndag 19 juli 2010

Tomattårta

För ett par dagar sedan gjorde jag den här något ovanliga tårtan.
Önskemålet var en tårta formad som en tomat och resultatet blev i alla fall en halv tomat. ;-)
Tårtbottnen färgade jag också röd så att det skulle påminna mera om en tomat också på insidan och dessutom var den också glutenfri.


Tårtan byggde jag upp, upp och ner i en skål för att få till den runda formen och när mousserna stelnat var det bara att stjälpa upp tårtan och täcka den.
Att färga sugarpaste röd är ju lite krångligt eftersom man behöver så mycket färg för att få det riktigt rött. Det i sin tur leder lätt till att sp'n blir lite torr och smulig och svår att kavla.
Därför kavlade jag ut den på en plastpåse vilket gjorde att den blir lite småskrynklig men sist och slutligen gjorde det inte så mycket på just den här tårtan.
Det blev helt enkelt en lite gammal tomat. :-)

Ljusa bottnar

Jordgubbsmousse
Vitchoklad mousse

Täckt i sp

Tårtbricka från Siluett of Sweden

10 kommentarer:

  1. Vilken rolig tårta. Kul idé att färga insidan röd också.

    SvaraRadera
  2. Vilken lustig tårta! Smart att bygga den i en skål istället för att skära ut formen!

    SvaraRadera
  3. Vad häftigt! Undrar hur det är att äta den? Ögonen tror att det är en tomat, men så smakar den underbar tårta. Det måste man ju nästan testa! :)

    SvaraRadera
  4. Snyggt! Det är ju riktigt läckert med kupol-formade tårtor :D Skulle vara kul att testa någon gång!

    SvaraRadera
  5. Vilken rolig tårta, och väldigt österbottnisk. :-) Det är en jättefin "banner" du har fixat uppe på sidan också!

    SvaraRadera
  6. Hihi, verkligen annorlunda tema! Vilken fin header du har fixat också =)

    SvaraRadera
  7. Tack för alla era snälla kommentarer! :-)

    Tove & Hanna!
    Kul att ni tycker om min nya header... Det var dags för lite förändring tyckte jag men det här med att fixa en ny header är verklilgen inte min grej så det är ju extra kul att ni tyckte om den! :-)

    SvaraRadera